Rabu, 6 Mei 2009

LATAR BELAKANG KAMPUNG.















Rumah Pangsa Taman Larkin Perdana















Surau An Nur Taman Larkin Perdana

Rasa tidak kena sekiranya latar belakang kampung / taman tidak di catatkan disini sebagai bahan rujukan dan juga untuk pengetahuan generasi yang baru . Asal kampung adalah sebuah penempatan setinggan di Bandaraya Johor Bahru. Dalam proses pembangunan semula atau hasrat kerajaan Johor untuk sasaran sifar setinggan maka kampung kami adalah yang terawal didalam usahanya.

Usaha telah di lakukan pada tahun 1994 dengan projek pengswastaan di mana syarikat Ban Jaya Sdn Bhd telah diberikan kepercayaan untuk melaksanakanya. Peringkat awal berjalan dengan baik dalam semua aspek termasuk agihan rumah kepada yang layak juga telah diteliti agar tidak ada seorang pun yang tercicir.

Malangnya kegawatan ekonomi pada tahun 1997/ 1998 , maka berlakulah keadaan yang diluar kawalan. Ekoran daripada itu banyaklah kemudahan awam dan prasarana untuk kemudahan awam terpaksa di korbankan oleh pihak pemaju dengan alasan kegawatan ekonomi tetapi pihak pemaju terus nampak bergaya dalam segala tindakannya.

Atas daya usaha pihak cawangan dengan bantuan UMNO Bahagian Johor Bahru di bawah kepimpinan YB Dato' Shahrir bin Abdul Samad maka hari ini kita telah nampak sedikit demi sedikit kepincangan ini dapat di atasi dengan bantuan kerajaan negeri sebagai contoh siapnya pembinaan sebuah Surau yang diberi nama Surau An Nur Taman Larkin Perdana dan juga menggerakkan semula penyelenggaraan kawasan sekitar kediaman/bangunan. Kami masih lagi memperjuangkan untuk pembaikan bumbung, cat semula bangunan dan membaik pulih kerosakan-kerosakan kecil yang tidak dilaksanakan oleh pihak pemaju. apa yang kami harapkan penduduk akan mendapat faedah dan kami bolehlah tinggal dalam suasana yang harmoni dan hidup didalam kejiranan yang utuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan